De oeververbindingen

Home

In mei 1940 werd de oeververbinding tussen Venlo en Blerick door de Duitsers hersteld.

Savelberg IMG_0053

 Duitse pioniers begonnen enige dagen na de inval met de aanleg van een houten noodbrug tussen de Hamelstraat in Venlo en de Helling in Blerick.

Aanleg noodbrug

Duitse pioniers tijdens de aanleg van de houten noodbrug.

Pomnern-Brücke

Zij noemde de brug de Pommern-Brücke, omdat het legeronderdeel van deze geniesoldaten uit Pommern in Duitsland kwam. De brug mocht in het begin alleen door de Duitse Wehrmacht gebruikt worden.

Savelberg IMG_0094

Na de aanleg van de houten noodbrug begon de Duitse genie in mei 1940 ook met de aanleg van een tijdelijke noodspoorbrug over de Maas om zodoende het spoorverkeer weer mogelijk te maken.

Maasbruggen (16)

Begin juni 1940 konden goederentreinen weer over de noodspoorbrug rijden. De houten noodbrug mocht nu ook gebruikt worden voor motorvoertuigen van burgers en door paard-en-wagens. In het midden werd een uitneembaar brugdeel gemaakt, zodat ook  scheepvaart over de Maas weer mogelijk werd.

Veerpont (1)Fietsers en voetgangers moesten echter gebruik maken van een veerboot die vaarde tussen de Staay in Blerick en de Puteanusstraat in Venlo.

Veerpont Hamelstraat

Voetgangers konden ook gebruik maken van een veerpontje dat vaarde tussen de Hamelstraat in Venlo en de Helling in Blerick.

 

Dit dossier wordt t.z.t. verder uitgewerkt.