Het Venlose vliegveld

Home

Omdat Duitsland de strijd tegen Engeland niet kon beslissen, besloot Hitler eind 1940 zijn legers in te gaan zetten tegen Rusland. Om zijn land te beschermen tegen Britse bombardementen  gaf hij toestemming om een verdedigingsgordel van militaire vliegvelden in Nederland en België aan te leggen. Ook in Venlo op de strategisch gelegen Groote Heide  zou daarom een vliegveld moeten worden aangelegd.

 

cropped-1941-03-Nolensplein.jpg

Arbeiders uit alle delen van het land werden begin 1941 met bussen aangevoerd om het vliegveld aan te leggen.

 

Arbeiders (1)

De Duitsers hadden haast met de aanleg van het vliegveld. Het moest binnen een paar maanden klaar zijn.  Daarvoor werden er meer dan 10.000 arbeiders ingeschakeld.
Omdat een groot aantal arbeiders vanwege de grote afstand ’s avonds niet naar huis kon gaan, werden zij ondergebracht in zalen van café’s en dergelijke in Venlo en Blerick.

 

Barak (2a)

Omdat het aantal beschikbare zalen onvoldoende was om alle arbeiders te huisvesten, werd op het Nolensplein een grote barak gebouwd.

 

1941-03-24

Ook kwam er een centrale keuken in Venlo, waar warme maaltijden bereid werden voor de arbeiders.  Toen het vliegveld gereed was, kookte de keuken ook voor de inwoners van Venlo en Blerick, die door de schaarste aan eten daartoe zelf niet meer in staat waren.

 

Haven (3)

Via de havens van Venlo en Blerick werden veel bouwmaterialen aangevoerd. Per vrachtauto werden ze vervolgens door de nauwe straten van de binnenstad naar de Groote Heide vervoerd.
In die tijd gebeurden er dan ook veel verkeersongelukken .
Door de bouwactiviteiten deed de middenstand in Venlo en Blerick goede zaken.

 

Vliegveld (1)

Enorme hoeveelheden cement, zand en ijzer werden verwerkt in de aanleg van de startbanen.

 

Vliegveld (4)

De gebouwen, die op het vliegveld werden gebouwd, kregen de vorm van boerderijen om overvliegende vliegtuigen te misleiden.

 

 VliegveldIn april 1941 waren de start- en landingsbanen van het vliegveld gereed en werden de Duitse nachtjagers ingezet om Britse bommenwerpers uit de lucht te schieten.

 

Brandend Vliegtuig

Vanaf april 1941 vonden boven Venlo en Blerick bijna wekelijks een luchtgevecht plaats tussen Duitse en Britse vliegtuigen. Als het luchtalarm afging, vluchtten de meeste inwoners in hun eigen of in een andere  kelder om zich te beschermen tegen het gevaar vanuit de lucht.
Om de Engelse piloten het moeilijk te maken om zich te oriënteren waar ze vlogen, moesten alle huizen en gebouwen geheel verduisterd zijn en ook de straatverlichting was buiten werking gesteld.

 

1942-12-20b

Op 20 december 1942 vond er een groot ongeluk plaats in Blerick. Een geraakt Brits vliegtuig liet zijn bommen, die voor een Duits doelwit bestemd waren, los boven Blerick. Een zware bom viel op huizen in de Maasbreesestraat.
Tien volwassenen en zeven kinderen kwamen hierdoor om het leven.

 

 Neergestort VliegtuigDoor de Duitse nachtjagers werden er in de periode 1941-1944 honderden Britse en Amerikaanse vliegtuigen naar beneden gehaald.

 

Begrafenis

Ook aan Duitse zijde werden veel vliegtuigen neergehaald door Britse jachtbommenwerpers. Bij het ziekenhuis aan de Hogeweg in Venlo was vlak na de inval een militair kerkhof aangelegd. Hier werden de gesneuvelde militairen en bemanningsleden van vliegtuigen begraven.

 

Duitse Graven

 De Duitse militairen kregen een grafsteen en jaarlijks werden er bloemen bij de graven gelegd.

 

Geallieerde Graven

 Ook de bemanningsleden van Britse en Amerikaanse vliegtuigen werden op dit kerkhof begraven. Zij lagen apart van de Duitsers en kregen slechts een eenvoudig kruis.

 

Bombardement Vliegveld

Pas in het begin van september 1944  waren de geallieerden in staat om het Duitse militaire vliegveld op de Grote Heide definitief onbruikbaar te maken door het te bombarderen. Het betekende niet dat het gevaar vanuit de lucht voor de inwoners van Venlo en Blerick was geweken.

 

Dit dossier wordt t.z.t. verder uitgewerkt.